Thirteen Reasons Why - Boek recensie

vrijdag 9 juni 2017




Stel je voor. Je zit op de middelbare school en bent verliefd - op het meest bijzondere meisje van de klas natuurlijk. Een tijdlang bewonder je haar vanuit de verte. Je weet zeker dat je haar nooit kunt krijgen. En dan opeens, is er die avond. Er gebeurt niets, maar jullie praten, er is een klik, en een belofte van meer.
En dan is ze er opeens niet meer. Ze is dood. Hannah heeft zelfmoord gepleegd. Daarvoor had ze niet één maar dertien redenen. Er zijn, volgens haar, dertien schuldigen. En die klaagt ze persoonlijk aan in een getuigenis die ze op cassettebandjes heeft opgenomen.
En dan liggen opeens die bandjes voor jouw deur...



Het internet stond er vol mee! Thirteen Reasons Why was een nieuwe, populaire Netflix serie en ik kwam er al snel achter waar het zou over gaan. Buiten de enkele slechte reacties die ik hoorde, hoorde ik ook goede reacties en dat maakte me nieuwsgierig naar het boek waarop de serie is gebaseerd. Een tijdje twijfelde ik nog, maar toen kreeg ik het boek van mijn moeder, en ik begon er in met veel verwachtingen.

Te goede verwachtingen helaas, want eigenlijk snap ik niet zo goed waarom er zo'n grote hype om heen is. Oke, het is een erg sterk verhaal en het is nieuw. Maar toch, het viel voor mij helaas best wel tegen.
Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Clay, die net als andere een doos met cassette bandjes krijgt, en hier naar luistert. De cassette bandjes waarin Hannah verteld waarom ze zelfmoord heeft gepleegd.
Door middel van blauw gedrukte tekst zie je wat Hannah zegt, maar soms had ik hier best moeite mee. Ik moest vaak teruglezen om te kijken of Hannah of Clay iets vertelde.
Door de hoofdstukken heen kom je er steeds meer achter waarom Hannah het heeft gedaan, en ok vind het vaak best wel heftig. Iets wat ik lastig vond was dat het niet in Hannah's perspectief was, en ik niet precies kon weten wat er in haar hoofd omging. De bandjes zeiden daarbij wel genoeg, en ik vond het erg heftig.

Clay is best wel geraakt door het hele gebeuren, wat best logisch is. Eigenlijk begreep ik niet waarom hij de bandjes kreeg, want hij is gewoon heel lief. Hij deed me ergens denken aan Charlie van De Belevenissen van een Muurbloem. Heel aardig, attent en hooggevoelig.
En dan Hannah, waar het eigenlijk om draait. Zoals ik al zei vond ik het lastig omdat ik niet precies wist wat ze dacht, maar ergens is dat juist heel echt. Want buiten de bandjes weet niemand wat er in haar hoofd omging, en dat weet je nooit wanneer iemand zelfmoord pleegt.

Het verhaal heeft dus niet zoveel met me gedaan als andere, maar ik vond het erg heftig en ook erg realistisch. Dit soort boeken laten altijd wel een indruk achter, want ook al is Hannah een fictief personage, de dingen die zij meemaakt kunnen echt gebeuren, en zijn zelfs echt gebeurd. En daarom zijn dit soort boeken zo goed, omdat ze ons de waarheid laten zien.


Titel: Thirteen Reasons Why
Auteur: Jay Asher
Uitgeverij: Lemniscaar
Aantal pagina's: 232
Sterren: 3/5


Een reactie plaatsen