Harry Potter and the Cursed Child - Boek recensie

woensdag 2 augustus 2017




Based on an original new story by J.K. Rowling, Jack Thorne and John Tiffany, a new play by Jack Thorne, Harry Potter and the Cursed Child is the eighth story in the Harry Potter series and the first official Harry Potter story to be presented on stage. The play will receive its world premiere in London's West End on 30th July 2016.

It was always difficult being Harry Potter and it isn't much easier now that he is an overworked employee of the Ministry of Magic, a husband, and father of three schoolage children. While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belongs, his youngest son Albus must struggle with the weight of a family legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth: sometimes, darkness comes from unexpected places.



Toen vorig jaar dit boek uitkwam was ik net als vele Potterheads erg enthousiast. Een nieuw Harry Potter verhaal, en het zou gaan over zijn leven als hij een volwassen man is. Maar sommige dingen hielden me ook tegen. Het feit dat het in script vorm zou zijn, en dat er naast de goede, er ook een hoop negatieve recensies  waren.
Gisteren was ik in de bibliotheek, en toen ik hem daar in de kast zag staan besloot ik hem mee te nemen. Niet wetend wat ik kon verwachten begon ik er aan.


Volgens mij heb ik nog nooit een (dik) boek zo snel uitgelezen! Maar het was door dat het in script vorm was erg snel te lezen, en ondanks dat er niet veel details over de omgeving werd gegeven las het voor mij erg beeldend.
En het verhaal? Het was op zich wel leuk om te lezen wat er na the Battle of Hogwarts is gebeurd, en hoe de kinderen van the golden trio zijn. Zoals vele zeggen, het leest als een fan-fiction. Soms gebeuren er dingen waarvan ik het niet echt nodig vond, maar andere dingen vond ik juist goed en had ik ook echt niet verwacht.

En dan heb je Albus Potter en Scorpius Malfoy, zonen van Harry Potter en Draco Malfoy. Twee goede vrienden die elkaar nodig hebben. Het was heel interessant om te lezen hoe de zonen van deze twee grote personages zijn, en ik had het niet verwacht.
Verder komen we een hoop bekende tegen die nu volwassen zijn, wat ook heel tof was. Hoe gaat het tussen Ron en Hermoine en Harry en Ginny? Ook Draco kwam vaak voor.

En tja, de schrijfstijl. Het is een script en daarin wordt het verhaal niet echt tot in detail beschreven. Maar ik heb veel fantasy en daardoor las het toch wel beeldend voor me. Ik kon soms wel merken dat J.K. Rowling achter het verhaal zat, maar verder niet echt.

Dit boek had er voor mij niet perse hoeven zijn, net zoals het toneel stuk. Ik heb het gevoel dat deze magische wereld enorm wordt uitgemolken en dat er dingen worden geschreven die niet echt nodig zijn. Maar verder was het een erg interessante lees ervaring. We lezen wat er is gebeurd is met de personages waar we zo van houden, en leren nieuwe personages kennen.

Titel: Harry Potter and the Cursed Child
Auteur: Jack Thorne & John Tiffany
Uitgeverij: Little Brown
Aantal pagina's: 330
Sterren: 2,5/5


1 people left comments on: "Harry Potter and the Cursed Child - Boek recensie "

  1. Jammer dat hij tegenviel. Mij spreekt dit boek mij ook niet echt aan eerlijk gezegd, ik hou het liever bij de originele verhalen :)

    BeantwoordenVerwijderen